Dlaczego warto słuchać krytyków naszej firmy

ochrona wizerunku firmy

Osoby bądź organizacje krytykujące naszą firmę zwykle postrzegane są jako znaczące zagrożenie. W końcu ich działalność odbija się na firmowym wizerunku, reputacji, marce. Trudno się z tym nie zgodzić. Niemniej głosy krytyków mogą przyczynić się również do poprawy bezpieczeństwa naszej firmy. W jaki sposób? Odpowiedź znajdziecie w tym wpisie.     

W gruncie rzeczy nikt nie lubi krytyki. Negatywne emocje budzą w nas nie tylko niepochlebne wypowiedzi na nasz temat, ale także wszelka krytyka naszych projektów (w tym np. prowadzonej przez nas firmy czy realizowanego zadania) oraz grup, do których przynależymy.

Wszelkie próby krytyki wymierzone w nasze przedsiębiorstwa postrzegamy głównie jako niebezpieczeństwo, ryzyko, które należy opanować. Uważam jednak, że krytyka nie musi być postrzegana jednoznacznie negatywnie. Ba, czasami wręcz powinno się traktować ją jako szansę na usprawnienie swojej organizacji i zwiększenie jej bezpieczeństwa.

Dlaczego warto więc posłuchać krytyków swojej firmy? Choćby z następujących powodów:

Zwrócenie uwagi na słabości organizacji

Krytycy, niezależnie od motywacji jakie im przyświecają, przede wszystkim zwracają uwagę na to co w naszej firmie – mówiąc najoględniej – dalekie jest od ideału. Mamy więc pierwszą informację. Jest ona tym cenniejsza im mniej zdajemy sobie sprawę z niedoskonałości krytykowanego obszaru/elementu naszej firmy. Co więcej, w słowach krytyki często pośrednio pojawia się podpowiedź na temat tego, jak zdaniem „recenzenta” powinien wyglądać pożądany stan rzeczy.

 

Wykrycie słabości produktów bądź usług

Podobny wpływ krytyków na poprawę sytuacji naszej firmy można przenieść na wymiar jakości oferowanych przez nią produktów i usług. Większość negatywnych opinii jest formułowana przez obecnych bądź byłych, zawiedzionych firmą, klientów. Krytyczne uwagi tych grup trudno przecenić. Warto je też oddzielić od wrogich działań ze strony konkurencji. Choć i te mogą dostarczyć nam cennych informacji (choćby na temat intensywności i charakteru konkurencji w naszej branży).

 

Identyfikacja błędów strategicznych

Organizacje nierzadko popełniają błędy strategiczne. Dzieje się tak głównie w przypadku tych firm, które lekceważą, czy wręcz nie zauważają strategicznego wymiaru zarządzania (paradoks tej sytuacji polega na tym, że każdy podmiot realizuje jakąś strategię, tylko nie każdy robi to świadomie). Krytycy mogą więc dostarczyć nam informacji pomagających w identyfikacji błędów strategicznych.

 

Uświadomienie sobie zagrożeń

Cześć krytyki wprost bądź pośrednio wskazuje źródła zagrożeń dla organizacji. I tutaj szczególne znaczenie ma krytyczny głos dobywający się z wnętrza organizacji. Ignorowanie przez decydentów pracowniczych głosów uwypuklających problemy, przeciwności, czy niebezpieczeństwa, to dla firmy prosta droga do kryzysu.

 

Inna perspektywa spojrzenia na problem

Ludzie postrzegają świat na różne sposoby. Mimo, że nie jest to odkrywcze stwierdzenie, często o tym zapominamy. Krytyka naszej organizacji może zostać właśnie wykorzystana jako impuls i inspiracja do spojrzenia na naszą firmę bądź problem z innej (może nawet całkiem niecodziennej) perspektywy. Zróżnicowane spojrzenia na ten sam problem oraz różne jego definicje (wykorzystujące np. kilka poznawczych reprezentacji [PRZYPIS]) są świetnym sposobem na znalezienie dobrego rozwiązania nawet najtrudniejszych problemów.

 

Diagnoza negatywnych zmian w organizacji 

Rzeczy nie zawsze idą w pożądanym przez nas kierunku. To całkiem normalne. Nie zawsze niestety jednak w porę jesteśmy w stanie zorientować się, że coś jest nie tak. Dobrym przykładem jest tutaj uleganie „iluzji słupków” (danych wskazujących w firmie, że wszystko jest w najlepszym porządku). Głos krytyka, a już na pewno większa ilość takich głosów powinny być w stanie „otworzyć nam oczy” i zwiększyć szanse na rozwiązanie problemu zanim nadmiernie on się rozrośnie.

 

Znalezienie rozwiązania

W wypowiedziach krytyków zawarte są nie tylko wskazówki jak mógłby wyglądać lepszy obraz krytykowanej rzeczywistości, ale także pojawiają się gotowe rozwiązania. Oczywiście nie zawsze to co proponują krytycy okaże się panaceum na firmowe problemy. Jednak dobre pomysły warto uwzględnić w pracach prowadzących do doskonalenia organizacji bądź przynajmniej potraktować je jako swoisty katalizator w refleksji na własną organizacją.

 

Podsumowanie

Kończąc ten refleksyjny nieco wpis warto wyciągnąć jakieś wnioski praktyczne:

  • Przede wszystkim musimy być świadomi, że za większością przypadków krytyki kryją się cenne informacje mające potencjał poprawy bezpieczeństwa organizacji.

 

Także w niekonstruktywnej krytyce kryje się ziarenko konstruktywizmu.

 

  • Największą trudnością w całym procesie analizy krytyki jest emocjonalne odcięcie się od krytycznych głosów i potraktowanie ich jako cennej informacji. Ponadto dużą trudność stanowi przyznanie się do błędu i otwarcie na inną perspektywę bądź inny obraz rzeczywistości.
  • Po trzecie warto regularnie śledzić krytyków swojej organizacji (szczególnie w Internecie)
  • Zawsze staraj się zachować dystans do krytyki i odpowiedz sobie na pytanie co ona mi daje lub może dać mojej organizacji.

A jak Waszym zdaniem mają się te refleksje do brutalnej rzeczywistości? Firma może skorzystać na aktywności jej krytyków? Czy może należy postrzegać ich jedynie jako zagrożenia?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three + six =