Stres i odporność w czasach Koronawirusa

Stres i odporność a koronawirus

Przeżywanie stresu nie pozostaje bez wpływu na naszą odporność. Warto o tym pamiętać – szczególnie w okresach takich jak ten – gdy może ona zadecydować o naszym życiu. We wpisie tłumaczymy związki stresu z podatnością na infekcje wirusowe, a także podsuwamy sposoby na ograniczenie ryzyka zakażenia poprzez działania redukujące poziom stresu i wspierające odporność organizmu.

Wpływ stresu na odporność

 Jednym z najpoważniejszych przeciwników odporności jest stres. Szczególnie jeśli jest przewlekły, a jego przyczyną są problemy w relacjach oraz problemy z pracą. Badania eksperymentalne prowadzone przez Sheldona Cohena wskazały, że im większy poziom przeżywane stresu tym większe prawdopodobieństwo zapadnięcia na infekcje wirusowe. Co więcej, wysoki poziom stresu warunkował także przechodzenie ostrzejszego rodzaju infekcji. Informacja ta jest szczególnie cenna w kontekście szalejącego obecnie Koronawirusa.  

Stres w czasach zarazy

Niestety o ile stres w „normalnych warunkach” jest dla nas sporym wyzwaniem, to w obecnej sytuacji (pandemia groźnego wirusa) staje się on jeszcze większym problemem.

Do palety stresorów dnia codziennego weszły (bądź nasiliły się) m.in.:

  • lęk o stan zdrowia swojego i swoich bliskich;
  • niepewna przyszłość (szczególnie w jej ekonomicznym wymiarze);
  • przytłaczająca ilość tragicznych informacji ze świata (szczególnie intensywna ekspozycja śmierci);
  • zmiana trybu życia i codziennych nawyków spowodowana wprowadzonymi przez rząd restrykcjami.

Biorąc pod uwagę ponadprzeciętne obciążenie stresem spowodowane przez panującą sytuację oraz to, że stres jest jednym z największym „zabójców” naszej odporności, w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa zarażenia wirusem warto podjąć działania w następujących kierunkach:

-> ograniczenie czynników osłabiających odporność,

-> odbudowanie i wzmacnianie odporności,

-> skuteczne panowanie nad przeżywanym stresem.

Co osłabia odporność – tego unikaj!

Oprócz ekspozycji na stres na naszą odporność negatywny wpływ ma wiele innych czynników. Większość z nich zamyka się w kategorii „tryb życia”. Jeśli więc: źle się odżywiamy (szczególnie szkodliwe są tłuszcze trans i cukier), przepracowujemy się, niedosypiamy, nadużywamy alkoholu, czy sięgamy po tytoń – systematycznie osłabiamy tarczę ochronną swojego organizmu.   

Jak odbudować i wzmocnić odporność

Na odporność składa się wiele różnych elementów, więc jej wzmacnianie to raczej suma działań niż przyjmowanie jednego „magicznego składnika” bądź suplementu.

Do wzmocnienia odporności zastosuj poniższe wskazówki:

  • Dbaj o dobrą formę fizyczną – uprawiaj sport, ale unikaj bardzo intensywnego treningu i przetrenowania;
  • Prowadź dietę bogatą w warzywa (szczególnie zielone) i owoce (głównie cytrusy) – praktycznym rozwiązaniem jest wypijanie co dnia koktajlu na bazie zielonych warzyw;
  • Karm regularnie swoją florę jelitową dodając do diety probiotyki (kiszonki, kefiry, kwaśne mleko, kwas chlebowy) i prebiotyki (czyli m.in. czosnek, cebulę i banany);
  • Ogranicz stany zapalne z pomocą kwasów Omega 3 (tłuste ryby, orzechy, ewentualnie suplementy);
  • Dbaj o nawodnienie – pamiętaj „lepiej wypić za dużo niż za mało” (najlepiej żeby znaczącą część przyjmowanych płynów stanowiły wody mineralne bogate w składniki mineralne);
  • Dorzuć do diety produkty zabijające drobnoustroje (m.in. imbir, kurkumę, czystek, propolis).

Walka ze stresem w czasach zarazy

Zdecydowana większość stresorów wywołanych obecną sytuacją ma silnie subiektywny charakter, tzn. nie odpowiada im rzeczywiste zagrożenie. To bardzo dobra wiadomość!

Przechodząc jednak do konkretów, co może zrobić żeby opanować swój stres:

  1. Spisz swoje zmartwienia na kartce – najpierw zrób listę tego czym się martwisz, spróbuj ubrać to w słowa, następnie posegreguj zmartwienia od najpoważniejszego do najmniej poważnego.
  2. Dokonaj selekcji – zapytaj siebie, które z tych zmartwień będzie miało wpływ na Twoje życie za 5 lat. Niewiele ich zostało, prawda?
  3. Ogranicz ilość negatywnych informacji – ilość obciążających naszą psychikę informacji jest obecnie przytłaczająca. Ogranicz więc kontakt z radiem, telewizją, internetowymi portalami informacyjnym do np. 15 minut późnym popołudniem. Dzięki temu będziesz wiedzieć co się dzieje i jak wygląda sytuacja, a jednocześnie unikniesz ciągłej ekspozycji na stresujące wiadomości.
  4. Posłuchaj codziennie przynajmniej kilku ulubionych piosenek.
  5. Oglądnij swój ulubiony film.
  6. Przeglądnij zdjęcia z momentów ze swojego życia kiedy byłeś szczęśliwy.
  7. Nadrób zaległości w zakresie literatury (na pewno jest kilka książek, które leżą na półce w oczekiwaniu na „odpowiedni moment” – to właśnie on). 
  8. Zafunduj sobie codzienną dawkę radości (oglądnij komedię, kabaret, poczytaj kawały, odtwórz z pamięci śmieszne sytuacje, które Cię spotkały).  
  9. Przypomnij sobie o społecznych zasobach które posiadasz – rodzina, znajomi, wolontariusze, służby, jest naprawdę sporo osób, które udzielą Ci pomocy jeśli będzie taka potrzeba.
  10. Jeśli nie możesz uwolnić się od powracających zmartwień i czarnych wizji – wymyśl sobie zajęcie, im bardziej angażujące tym lepiej, i poświęć mu się (zrób w domu porządki, napraw coś, zagraj w grę).
  11. Kieruj się prostą zasadą „Robię tylko to co w mojej mocy, jeśli na coś nie mam wpływu – nie przejmuję się tym”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Ogólny syndrom adaptacyjny – czyli o tym kiedy stres staje się problemem

Teoria opanowania trwogi a bezpieczeństwo

13 mitów na temat stresu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 + five =