Skuteczna metoda do rozbrajania zmartwień

sposób na zmartwienia

Zmartwienie to coś co wzbudza w nas niepokój, smutek, często powodując lawinę czarnych myśli. Część z naszych zmartwień ma oparcie w rzeczywistości, reszta jednak jest swego rodzaju „potworkami” zrodzonymi i karmionymi przez nasz umysł. Niezależnie od przyczyny i charakteru zmartwień są one mniej lub bardziej nieprzyjemne i co ważniejsze, generując przewlekły stres, mogą realnie zagrażać naszemu zdrowiu. We wpisie przedstawiam skuteczną metodę pomocną w rozbrajaniu tych dręczących nas potworków.  

Zastosowana tutaj metoda jest bardzo prosta, ale w tym właśnie tkwi jej siła. Zdaję sobie sprawę, że mimo tego w sytuacjach trudnych może wydawać się ona pewnym wyzwaniem. Warto jednak się go podjąć, bo efekty są świetne!

METODA ROZBRAJANIA ZMARTWIEŃ

Sama metoda składa się z pięciu prostych kroków:

  1. Przeanalizuj dokładnie sytuację będącą źródłem zmartwień, siląc się na największy obiektywizm na jaki Cię stać. Wyobraź sobie, że jesteś naukowcem pracującym nad rozwiązaniem ważnego problemu, który jednocześnie Cię nie dotyczy. W trakcie analizy interesuje Cię sam problem, emocje odsuwasz na bok. Samą analizę warto wykonać na kartce – bowiem spisany problem to już nie ten sam problem!  

2. Określ konsekwencje jakie mogą wyniknąć z sytuacji, którą się zamartwisz. Wypisz je w kolejności od najbardziej pesymistycznego scenariusza do wersji najoptymistyczniejszej.

3. Pogódź się z możliwymi konsekwencjami. Jeśli ustaliłeś już co najgorszego może się wydarzyć – poweźmij postanowienie, że niezależnie co się stanie stawisz temu czoła. Taka deklaracja działa oczyszczająco. Przynosi pewien rodzaj spokoju, nawet jeśli potencjalne konsekwencje jawią się tragicznie (śmierć, kalectwo, utrata ważnej osoby itp.).

4. Wypisz wszystkie możliwe środki zaradcze aby nie dopuścić do najgorszego bądź, jeśli to niemożliwe, by jak najbardziej złagodzić negatywne konsekwencje. Środkami tymi powinny być przede wszystkim konkretne działania, ale nie należy nie doceniać środków miększych jak np. zmiana myślenia, korekcja obranych celów, czy przewartościowanie pewnych obszarów swojego życia. 

5. Poświęć czas i energię aby działania zaradcze stopniowo wprowadzić w życie. Teraz czas na przeniesienie zamierzeń do sfery rzeczywistości. Rozplanuj działania zaradcze i kieruj się zasadą „krok po kroku”. Czerp motywację ze świadomości tego jak bardzo chcesz uniknąć najgorszego scenariusza.    

Korzyści z zastosowania metody są co najmniej następujące:

– poznawcza dekonstrukcja zmartwienia sama w sobie prowadzi do zredukowania związanego z nim lęku

– zyskanie poczucia kontroli nad problemem (nawet jeśli wydaje się, że nie mamy na niego wielkiego wpływu jak np. w przypadku nieuleczalnej choroby)

– aktywacja orientacji zadaniowej pozwala okiełznać negatywne emocje i sama w sobie może być źródłem emocji pozytywnych, a także wyzwolić ogromne pokłady motywacji

– spisanie problemów na kartce niejednokrotnie obnaża ich iluzoryczny charakter

– metoda pozwala realnie wpływać na problem i zwiększa szanse na jego pozytywne dla nas rozwiązanie

– zwiększa ona także nasze zdolności w zakresie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi (a więc rozwija odporność psychiczną).

Teraz nie pozostaje Ci nic innego jak wcielić tę metodę do swojego arsenału!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 + 8 =