Nadużycia w przedsiębiorstwie. Przeciwdziałanie i wykrywanie – Wiesław Jasiński (książka)

Wiesław Jasiński

Nadużycia w przedsiębiorstwach stanowią niemały problem, przyczyniając się do znaczących strat, zarówno o charakterze materialnym (głównie pieniądze) oraz niematerialnym (np. wizerunek firmy, czy morale pracowników). Takie przejawy nielojalności ze strony części z zatrudnionych osób determinowane są przez różne, często bardzo złożone mechanizmy. Sprawia to, iż walka z tym rodzajem organizacyjnych patologii nie należy do łatwych i wymaga interdyscyplinarnego, kompleksowego podejścia.

Próbę takiego właśnie sposobu mierzenia się z tym problemem podjął Wiesław Jasiński w pracy pt. Nadużycia w przedsiębiorstwie. Przeciwdziałanie i wykrywanie.

Pierwszy rozdział książki zgłębia istotę nadużyć w przedsiębiorstwie. Zapoznajemy się tutaj z klasyfikacją karnoprawną, co pozwala z jednej strony skonkretyzować poruszany w pracy problem, zaś z drugiej uzmysławia czytelnikowi, w jakim zakresie ochronę przed nieuczciwością pracowników zapewnia polskie prawo. W kolejnych rozdziałach poznajemy mechanizmy popełniania wybranych nadużyć (rozdział 2), rodzaje sprawców defraudacji i korupcji (rozdział 3), a także zarys skali i kosztów pracowniczych działań szkodzących firmie (rozdział 4). Dalsza część książki opowiada o tym jak radzić sobie z przejawami tego nieetycznego procederu. Poruszone zostają w niej kwestie związane ze strategią przeciwdziałania defraudacjom i korupcji w przedsiębiorstwie (rozdział 5) oraz wykrywaniem omawianych przestępstw przez organy ścigania (rozdział 6).

Książka Nadużycia w przedsiębiorstwie to pozycja, którą bez wahania polecam osobom zatrudniającym pracowników bądź odpowiadającym za kwestie bezpieczeństwa lub HR w organizacjach, nie tylko gospodarczych. Praca jest bardzo treściwa, czasami wręcz przeładowana materiałem, co jednak nie utrudnia jej odbioru, lecz uzmysławia złożoność problemu. Cennym elementem tej pozycji są liczne, konkretne przypadki obrazujące poszczególne zagrożenia ze strony nielojalnych pracowników. Ten ciekawy przegląd rzeczywistych historii nadużyć świadczy o tym, iż autor jest nie tylko rzetelnym teoretykiem, ale także doświadczonym praktykiem w zakresie walki z pracowniczymi nadużyciami. A ponadto uzmysławia, że niechlubny fenomen, jakim są nieetyczne działania pracowników, to nie tylko wymysł grupy badaczy, a realny problem, z którym na co dzień muszą mierzyć się współczesne firmy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Trójkąt nadużyć D. Cresseya – praktyczna teoria dotycząca pracowniczych kradzieży

Jak „dobrzy” ludzie tłumaczą swoje niegodziwe zachowania

PODOBAJĄ CI SIĘ TREŚCI NA BLOGU?

Dołącz do subskrybentów newslettera, aby otrzymywać ciekawe treści, które pomogą Ci zatroszczyć się o bezpieczeństwo Twoje i Twojej organizacji.

KLIKNIJ W PONIŻSZY PRZYCISK!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × 4 =

error: Content is protected !!