Kłamstwo to zjawisko starsze od ludzkości (dlaczego? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tej książce). Dotyczy ono wszystkich obszarów życia, w tym także życia gospodarczego. Skuteczne przeciwstawienie się kłamcom i opowiadanym przez nim kłamstwom często przesądza o skuteczności prowadzonych negocjacji, realizacji kontraktu, czy przyjęciu właściwego kandydata do firmy.
Jednocześnie kłamstwo to fenomen mocno interdyscyplinarny, co sprawia, że jego zrozumienie i obrona przed nim wymaga wykorzystania wiedzy z różnych obszarów.
Psychologia kłamstwa autorstwa Tomasza Witkowskiego, mimo że jak sama nazwa wskazuje analizuje zjawisko kłamania głównie z perspektywy psychologicznej (zresztą sam autor jest psychologiem), nawiązuje do wielu innych dziedzin jak choćby retoryka czy biologia.
Z książki czytelnik dowie się m.in.:
- czym jest kłamstwo i dlaczego tak trudno kłamać;
- jakie motywy przyświecają kłamcom;
- jak wygląda psychologiczny portret kłamcy;
- jakimi strategiami posługują się kłamcy;
- jaką rolę w kłamstwie i jego detekcji odgrywa język;
- jakie narzędzia służą do demaskacji kłamstwa.
Po lekturze pracy Witkowskiego człowiek uświadamia sobie jak trudno jest rozszyfrować dobrego kłamcę, ale jednocześnie także to, że kłamcy idealni nie istnieją, a prawda – jak mówi ludowa mądrość – zawsze wcześniej czy później wypłynie na powierzchnię.
Wielowątkowość, rzetelność i szerokość spojrzenia nie utrudniają odbioru książki i sprawiają, że powinna ona znaleźć się na półce każdej osoby, w której pracy potrzebna jest umiejętność odróżnienia prawdy od nieprawdy. Jednocześnie Psychologia kłamstwa stanowi także dobry punkt wyjścia do dalszego zgłębiania tego tematu.
Książka ta przypomina o pokorze jaka powinna cechować każdego kto kłamstwo chce demaskować, gdyż – mimo że istnieją obiecujące metody i techniki detekcyjne – zróżnicowanie ludzkich cech oraz różnorodność społecznych zachowań sprawiają, że wykrywanie kłamstwa nadal pozostaje bardziej sztuką niż nauką.