Strategia w cytatach

Strategia w cytatach. Cytaty biznesowe i wojskowe.

Strategia jest sprawą życia i śmierci – zarówno dla organizacji jak i dla jednostki. Bez strategii żaden podmiot nie jest w stanie realizować swoich celów, a jeśli nawet mu się to uda, robi to w sposób daleki od optymalnego. Zdaje się na wolę losu bądź innych. Znaczenie refleksji strategicznej nie zmniejsza się od setek lat: kiedyś była głównie domeną wojskowych, dziś jest kluczowym obszarem w świecie biznesu, zaś „zwykłym” osobom pozwala realizować ambitne cele i marzenia. We wpisie prezentuję zbiór ponad 150 cytatów poświęconych strategii. Różna jest ich proweniencja i kontekst, w którym powstały. Łączy je jednak to, że w mniejszym bądź większym stopniu każdy z nich dotyka głębokiej prawdy na temat konfrontacji między ludźmi i organizacjami, a także zmagań z losem, ryzykiem i czystą niepewnością.

     Zbiór cytatów o strategii podzieliłem na następujące sekcje:

  • Natura wojny, konfrontacji, rywalizacji
  • Istota strategii
  • Podstawowe prawidła strategii
  • Podejmowanie decyzji
  • Inspiracja

Oczywiście podział ten jest mocno umowny, a wiele z zawartych tu myśli można by posegregować inaczej. Mimo to, jestem pewien, że nie pożałujesz czasu poświęconego na studiowaniu mądrości uchwyconych w słowach uznanych praktyków i teoretyków strategii.  Życzę Ci, abyś znalazł wśród nich choć jedną, która pozwoli Ci zrealizować z powodzeniem ważne dla Ciebie przedsięwzięcie – niezależnie czy będzie to podbój nowego rynku, czy realizacja osobistego marzenia.

Natura wojny, konfrontacji, rywalizacji

Ty możesz nie chcieć wojny, ale wojna chce ciebie.
(Lew Trocki)

Wojna to sztuka ryzyka.
(Antoine-Henri Jomini)

Wojna jest sztuką wprowadzania przeciwnika w błąd.
(Sun Tzu)

Nie ma nic dobrego w wojnie. Z wyjątkiem jej końca.
(Abraham Lincoln)

Widok pleców uciekającego wroga krzepi. Jego zniknięcie powoduje niepewność.
(Elżbieta Cherezińska)

Od sojuszników gorszy jest tylko ich brak.
(Winston Churchill)

Biznes, bardziej niż jakiekolwiek inne zajęcie, wymaga ciągłego zajmowania się przyszłością, jest ciągłą kalkulacją, instynktownym ćwiczeniem się w prognozowaniu.
(Henry R. Luce)

Wojna to kontynuacja polityki innymi środkami.
(Carl von Clausewitz)

Wojna jest dla państwa sprawą najwyższej wagi, sprawą życia lub śmierci, drogą wiodącą do przetrwania lub upadku. Dlatego też należy poświęcić jej poważne studia.
(Sun Tzu)

Istota strategii

Strategia to ciągłe zadawanie pytań.
(Colin S.Gray)

Strategia to zbiór zasad, których obiecujesz się trzymać. To przyrzeczenie, które składasz samemu sobie, że zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy będziecie trzymali się ustalonych reguł.
(Dawid Rzepczyński)

Kiedy padają pierwsze ciosy, strategia ląduje w śmietniku.
(Stephen King)

Strategia to wynajdywanie słabości przeciwnika, a następnie ich najlepsze wykorzystanie.
(Holly Black)

Myśleć to działać.
(Ralph Waldo Emerson) 

Nie ma żadnego pożytku w mówieniu „Robimy co w naszej mocy.” Musisz osiągnąć sukces w robieniu tego, co jest konieczne.
(Winston Churchill) 

Kiedy staje się oczywiste, że cele nie mogą zostać osiągnięte, nie dostosowuj celów, dostosuj działania.
(Konfucjusz) 

Prostota jest szczytem wyrafinowania.
(Leonardo da Vinci)

Strategia jest zbiorem kryteriów i reguł decyzyjnych kształtujących funkcjonowanie i rozwój organizacji w zmieniającym się otoczeniu.
(Harry I. Ansoff)

Strategia informuje, w jaką działalność się angażować, jak korzystać z możliwości twórczej współpracy (synergii) pomiędzy różnymi jednostkami i w jaki sposób rozdysponować wśród nich zasoby.
(Bogusław Niedbała)

Wierzę, że musisz rozumieć ekonomię i biznes, zanim stworzysz strategię oraz że musisz rozumieć strategię, zanim stworzysz strukturę. Jeśli zrobisz to w niewłaściwej kolejności, zapewne poniesiesz porażkę.
(Michael Dell)

Strategia bez taktyki jest najwolniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę.
(Sun Tzu)

Większość ludzi wolałaby umrzeć niż pomyśleć. Wielu tak robi.
(Bertrand Russell)

Ogólnym celem strategii na poziomie przedsiębiorstwa jest dostosowanie lub dopasowanie przedsiębiorstwa do jego środowiska w najkorzystniejszy możliwie sposób. Strategia mówi o tym, gdzie przedsiębiorstwo chce spełnić swe zamierzenia i zrealizować swą misję.
(Michael Armstrong)

Podstawowym warunkiem zbudowania silnej marki jest strategia. Rezultatem zlekceważenia znaczenia strategii i poświęcenia całej uwagi kreowaniu marki będzie chaos. Jeśli weźmiemy pod uwagę ogrom inwestycji wymaganych przy budowaniu marki, zrozumiemy, że cena błędnych decyzji będzie bardzo wysoka.
(Peter Cheverton)

Strategia jest spoiwem, które ma służyć tworzeniu i dostarczaniu na docelowy rynek stałej i wyróżniającej się oferty wartości.
(Philip Kotler)

Najważniejsze, aby potrafić odróżnić „strategię” od „misji”. Misja firmy powinna pozostawać niezmienna, być czytelna i wskazywać punkt, na którym mają się koncentrować pokolenia pracowników. Natomiast strategia firmy to po prostu najskuteczniejsza droga realizacji misji, która może zmieniać się w zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej.
(Marcus Buckingham)

Posiadanie własnej strategii działania jest nie tylko przejawem nie poddawania się trudnościom, ale jednocześnie jest ono wyrazem aktywnego stosunku firmy do swojej przyszłości, wyrazem przekonania, że los firmy i jej przyszłość zależy przede wszystkim od niej samej.
(Jan Jeżak)

Myślenie strategiczne stanowi odpowiedź umysłu menedżera na ukrytą strukturę złożoności i zmienności tkwiącej w otoczeniu.
(Czesław Nosal)

Strategia jest sztuką podejmowania wyborów w warunkach ograniczeń, presji i szans.
(Krzysztof Obłój)

Strategia jest sztuką interpretacji oraz znajdowania sensu i znaczenia zdarzeń w otoczeniu i w samej organizacji.
(Krzysztof Obłój)

Strategia nie jest ani efektem dokładnej analizy danych, ani chwilowego przebłysku geniuszu. Budowa strategii to klasyczne połączenie sztuki i wiedzy , głęboko osadzone w realiach strategicznej triady: organizacja-nabywca-konkurent.
(Krzysztof Obłój)

W każdej skutecznej strategii jest odrobina szaleństwa, irracjonalności, kreatywności, których nie da się ująć w żadne zasady zarządzania.
(Krzysztof Obłój)

Myślenie strategiczne jest jednym z nielicznych nurtów w przebogatej literaturze z zakresu organizacji i zarządzania, które omijają przejściowe mody, trendy, spektakularne pomysły. Jest po temu prosty powód: o ile wiele pomysłów i koncepcji w dziedzinie zarządzania to deserowe dodatki, o tyle bez strategii nie ma w ogóle obiadu. Strategia jest esencją, podstawą sukcesu firmy, którą trzeba żmudnie wypracować, wdrożyć w praktyce i udoskonalić w miarę tego, jak się starzeje.
(Krzysztof Obłój)

Strategia to wybór, który tworzy konkurencyjną przewagę.
(Michael Porter)

Nowoczesne zarządzanie to nie tylko zestaw użytecznych narzędzi i technik. To – z braku lepszego określenia – nadużywany nieco paradygmat Thomasa Kuhna. Według tego, paradygmat to coś więcej niż sposób myślenia – to cała wizja świata i niewzruszone poczucie tego, które problemy warto rozwiązywać i które są w ogóle rozwiązywalne.
(Gary Hamel)

Paradygmat to kryterium wyboru problemów, co do których zakłada się, że posiadają rozwiązania. W dużej mierze tylko tymi problemami zainteresowane będzie społeczeństwo i tylko nimi będzie się zajmować.
(Gary Hamel)

Serce strategii stanowi odpowiedź na dwa podstawowe pytania: gdzie zamierzasz grać i jak zamierzasz wygrać?
(Alan G. Lafley)

W skrócie strategia to wybór. Bardziej precyzyjnie, strategia to zintegrowany zestaw wyborów, który pozycjonuje firmę w branży dzięki czemu tworzy ona trwałą przewagę i większą wartość niż jej konkurenci.
(Alan G. Lafley)

Strategia nie może być tajemnicza. Koncepcyjnie, jest ona prosta i jasna. Wymaga czystego i odważnego myślenia, prawdziwej kreatywności, odwagi i osobistego przywództwa.
(Alan G. Lafley)

 (…) strategia to skoordynowany i zintegrowany zestaw pięciu wyborów: dążenia do zwycięstwa, tego gdzie podjąć grę, jak wygrać, głównych zdolności i systemów zarządzania.
(Alan G. Lafley)

Podstawowe prawidła strategii

Wysiłek sprzyja zwycięstwu. Zwycięstwo kocha przygotowania.
(sentencja łacińska)

Kto nie umie daleko spoglądać, ten blisko ma kłopoty.
(Konfucjusz)

Jedną z wad pośpiechu jest to, że zabiera tak dużo czasu.
(Gilbert Keith Chesterton)

Niech każdy ćwiczy się w tej sztuce którą zna.
(Cyceron)

Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą.
(Michel Quoist)

Odwaga bez umiejętności to samobójstwo.
(Dan Brown)

Do wielkich osiągnięć przez wąskie ścieżki.
(Wiktor Hugo)

Wydajność to inteligentne lenistwo.
(David Durbam)

Możesz się wahać, jeżeli potem idziesz dalej.
(Bertolt Brecht)

Mamy dość czasu, jeśli wykorzystujemy go właściwie.
(Johann W. Goethe)

Mistrz walki osiąga zwycięstwo bez gniewu.
(Sun Tzu)

Kto nie wie gdzie zmierza, nigdy nigdzie nie dojdzie.
(Carlos Ruiz Zafon)

Utopista widzi raj, realista widzi raj i węża.
(Hellmuth Walters)

Lepiej kontrolować błędy swoje niż cudze.
(Demokryt)

Gdy przyjmiesz, że negatywne wieści nie są czymś złym, lecz dowodem na potrzebę zmiany, nie mogą cię już one pokonać. Są dla ciebie nauką.
(Bill Gates)

Kto się zawczasu stawi na pole bitwy, ten może spokojnie czekać na wroga; a kto się zjawi poniewczasie i będzie zmuszony do pośpiechu, ten się tylko zmęczy. Tak więc dobry wojskowy komenderuje wrogiem i nie daje mu się wodzić za nos.
(Sun Tzu)

Pokaż wrogowi jaki będzie twój następny ruch, po czym korzystając z tego, że wróg odpowiednio się przygotuje, uderz gdzie indziej, a wiele zyskasz. Atakować z zaskoczenia można tylko wtedy, gdy istnieje inna łatwo przewidywalna możliwość ataku. Jeśli nie ma rutynowego sposobu, trudno czymś zaskoczyć.
(Sun Tzu)

Wróg przyparty do muru, ruszy do kontrataku; kiedy pozwolimy mu uciec, rozpadnie się jego model strategiczny. Podążając za wrogiem, ale nie ścigając go, sprawimy, iż opadnie z sił i straci wolę walki, aż się w końcu rozpierzchnie a wtedy łatwo go schwytamy bez rozlewu krwi. Czekaj aż wróg nabierze ufności, wtedy droga otwarta.
(Sun Tzu)

Najlepszą zagrywka jest ucieczka. Wycofanie całej armii, by uniknąć spotkania z wrogiem, jest rzeczą normalną i nie ma się czego wstydzić. Jeśli potencjał bitewny wroga gwarantuje mu zwycięstwo, nie można z nim walczyć. Zostaje nam do wyboru: poddać się, pertraktować lub uciec. Poddanie się to kompletna porażka. Pertraktacje to przegrana połowiczna. Ucieczka zaś nie jest w ogóle porażką. Uniknięcie porażki to sposób na zwycięstwo.
(Sun Tzu)

Kiedy walczysz z więcej niż jednym przeciwnikiem, musisz używać dwóch mieczy i uderzać szybko, mocno i bez wahania. Musisz najpierw wystąpić przeciwko najsilniejszemu atakującemu, niezależnie od tego, jak się zachowują pozostali.
(Sun Tzu)

Zawsze lepiej jest wykonać jakiś ruch, gdyż pozostając nieruchomo stajemy się dla przeciwnika workiem treningowym.
(Benny Urquidez)

(…) przeczytał wiele książek o wojnie i strategii: Sztukę wojny, Księgę pięciu kręgów, Księcia. Wszystkie one doradzały jeden sposób działania, z pozoru bardzo prosty. Domyśl się, czego przeciwnik się po tobie spodziewa, a potem zrób coś innego. Na wojnie zwycięża się podstępem.
(James Patterson)

Jeśli wróg jest w tarapatach, zaatakuj go. Silniejszy pokonuje słabszego. Jeśli wrogiem szargają problemy wewnętrzne, możesz zająć jego terytorium. Jeśli źródło jego bolączek znajduje się poza granicami jego kraju, możesz zdobyć jego lud. Jeśli ma problemy zarówno w kraju jak i zagranicą, możesz zająć jego państwo.
(Sun Tzu)

Nie można uderzyć w coś czego nie ma.
(Benny Urquidez)

Bez względu na to jak świetna jest strategia, zawsze powinieneś patrzeć na rezultaty.
(Winston Churchill)

Drogę wytycza się idąc.
(Paulo Coelho)

Odpowiedzialni jesteśmy nie tylko za to, co robimy, lecz i za to, czego nie robimy.
(Laozi)

Droga do sukcesu to podjęcie zmasowanych, zdeterminowanych działań. (Anthony Robbins) 

Geografia nie wykłóca się na argumenty, ona po prostu jest
(Nicholas J. Spykman)

Zamiast się martwić na zapas, powinniśmy na zapas myśleć i planować. (Winston Churchill)

Plany wojenne nie mają żadnej wartości, ale planowanie wojenne jest wszystkim.
(Dwight Eisenhower)

Chcesz być bogaty, zbuduj drogę.
(chińskie przysłowie)

Należy znać zasady a potem je odrzucić.
(Elizabeth Davis)

W świecie, który zmienia się bardzo szybko, jedyna strategia, która gwarantuje niepowodzenie to nie podejmowanie ryzyka.
(Mark Zuckerberg)

Naj­lep­szą me­todą prze­widy­wania przyszłości jest jej tworzenie.
(Peter Drucker)

Tworzenie strategii można rozpocząć od nieuporządkowanych idei, ale efektem musi być zdyscyplinowane działanie.
(Michael Ward)

Nabyte umiejętności nie gwarantują sukcesu strategii przedsiębiorstwa, jednak mogą znacznie obniżyć ryzyko porażki.
(Michael Ward)

Zdywersyfikowana firma jest dużym drzewem.
(Gary Hamel)

Warunkiem sukcesu jest dostosowanie strategii wejścia i konkurowania na rynku do jego specyfiki, a przede wszystkim do jego otwartości i lokalności. (Maria Romanowska)

Cały czas szukaj nowych celów. Nawet jeśli jesteś już bogaty, nawet gdy masz ustabilizowaną firmę. Wciąż pytaj, patrz, szukaj, główkuj, co jeszcze innego można zrobić. To znakomicie wpływa na twoją psychikę, ale także zabezpiecza przed nagłą katastrofą.
(Ray Kroc)

Tworzenie firmy to nie sprint, to maraton.
(Elon Musk)

Kultura zjada strategię na śniadanie.
(Peter Drucker)

Kto nie karmi własnej armii, karmi cudzą.
(Napoleon Bonaparte)

Źródłem większości sukcesów są rzadkie okazje. Nieskorzystanie z jednej z nich może być dla kariery zabójcze. Łap szczęście za ogon!
(Nassim Nicholas Taleb)

Niestety, ludzie nie rozumieją, że sukces polega przede wszystkim na unikaniu strat, a nie na zdobywaniu zysków.
(Nassim Nicholas Taleb)

Kierownictwo pragnące, aby firma istniała w przyszłości, a nawet wówczas, gdy chce jedynie zachować egzystencję, musi tworzyć obrazy, scenariusze przyszłości i do nich dopasowywać strategie.
(Jan Antoszkiewicz)

Przedsiębiorstwa, które chcą kierować relacją strategia – kultura w takiej sytuacji, muszą skupić się na czterech podstawowych zagadnieniach. Po pierwsze, misja daje podstawy do oficjalnego wyrażania kultury organizacji, dlatego też ścisłe kierownictwo na każdym dostępnym forum powinno podkreślać, że zmiany są powiązane z misją przedsiębiorstwa. Po drugie, obecni członkowie organizacji są nosicielami obowiązujących w niej wspólnych norm, wartości i założeń, dlatego należy ich w jak największej liczbie wykorzystać do obsadzenia stanowisk stworzonych podczas wdrażania nowej strategii. Po trzecie, należy zachować ostrożność, jeśli planowane są zmiany w systemie wynagradzania. Powinny one uwzględnić obecnie nagradzane zachowania. Po czwarte, należy szczególną uwagę zwrócić na zmiany, które są najmniej zgodne z obecną kulturą, i zadbać, aby nie podważyły one obowiązujących dotąd norm.
(Bjorn Bjerke)

Strategia musi być elastyczna. Musi żyć!
(Jack Welch)

Nie można zarządzać tym, czego się nie da zmierzyć.
(Peter Drucker)

Jakość przywództwa definiuje skuteczność organizacji.
(Peter Drucker)

Cel firmy to tworzenie klienta.
(Peter Drucker)

Konkurencyjność nie polega na byciu najlepszym we wszystkim, ale na tworzeniu unikalnej wartości w tym, co robisz.
(Michael Porter)

Konkurencja może być najlepszym przyjacielem firmy, ponieważ zmusza ją do lepszego działania.
(Michael Porter)

Najlepsza strategia to taka, która pozwala uniknąć walki.
(Sun Tzu)

Niech twoja strategia będzie tak trudna do przewidzenia, że przeciwnik nie będzie w stanie się z nią uporać.
(Sun Tzu)

Nawet największe arsenały nie mogą zastąpić mądrych strategii.
(Sun Tzu)

Zacznij z wizją końca w umyśle, a potem rób kroki wstecz, by to osiągnąć. (Stephen Covey)

Najważniejsza jest nie pilność, lecz ważność.
(Stephen Covey)

Efektywne zarządzanie zaczyna się od zarządzania samym sobą.
(Stephen Covey)

Twoje działania są wynikiem wyborów, których dokonujesz, nie okoliczności. (Stephen Covey)

Zarządzaj zakończeniem w umyśle, a zaczniesz z myślą o końcu.
(Stephen Covey)

Jeśli nie zmieniasz się z przerażającą prędkością, jesteś martwy.
(Jack Welch)

Ludzie z pasją tworzą organizacje z pasją.
(Jack Welch)

Nie ma sensu utrzymywać w zespole ludzi, którzy nie przynoszą rezultatów. Wartością są działania, a nie obietnice.
(Jack Welch)

Ciągła zmiana jest normą. To, co jest stabilne, to pomysły i wartości.
(Jack Welch)

Dopiero po ostatecznym pytaniu jesteś w stanie dotrzeć do fundamentalnych zdolności.
(Chris Zook)

Nie ma absolutnej wojny ani absolutnego zwycięstwa.
(Carl von Clausewitz)

Nie chcę generałów, którzy są mądrzejsi od mnie. Chcę takich, którzy są lepsi od mnie w wykonywaniu moich rozkazów.
(Napoleon Bonaparte)

Nigdy nie przeszkadzaj wrogowi w popełnianiu błędów.
(Napoleon Bonaparte)

Cel uświęca środki.
(Niccolò Machiavelli)

Najlepszym sposobem na uniknięcie walki jest zdolność do pokonania przeciwnika bez niej.
(Sir Basil Liddell Hart)

Twórz elastyczne plany, które można dostosować do zmieniających się okoliczności.”
(Sir Basil Liddell Hart)

Sekret sukcesu wojennego leży w szybkości podejmowania decyzji i energicznym działaniu.
(Antoine-Henri Jomini)

Nie możesz ignorować faktów tylko dlatego, że nie podoba Ci się to co one implikują.
(Jim Collins)

Stare powiedzenie, które głosi, że największą wartością firmy są ludzie, jest błędne. Największą wartością są bowiem właściwi ludzie.
(Jim Collins)

To prawda, wynagrodzenie i premię są istotne Ale przedsiębiorstwa które z dobrych stały się wielkie, stosuje je do swoich celów. Zadanie systemu wynagrodzeń polega nie na nakładaniu nie odpowiednich ludzi do odpowiednich zachowań, ale na zdobyciu właściwych ludzi i zatrzymaniu ich na właściwych miejscach.
(Jim Collins) 

Wielka wizja bez wspaniałych ludzi jest nieistotna.
(Jim Collins)  

Wielkość nie jest funkcją przypadkowych okoliczności. Do wielkości dochodzi się głównie przez świadome wybory i dyscyplinę.
(Jim Collins) 

Jeśli chcesz być skuteczny w re-engineeringu musisz być misjonarzem, motywatorem i łamaczem nóg.
(Michael Hammer)

Wiele z procedur nigdy nie zostało zaprojektowanych, one po prostu się zdarzyły.
(Michael Hammer)   

Zautomatyzowanie bałaganu kończy się zautomatyzowanym bałaganem. (Michael Hammer) 

Kluczem do trwałego wzrostu przynoszącego zyski jest znalezienie formuły, która wykorzystuje najpotężniejszą i wyróżniającą się mocną stronę w twoim centrum i zaaplikowanie jej w serii nowych sąsiadujących rynków.
(Chris Zook)

By pozostać na czele musisz mieć kolejny pomysł czekający ciągle w pogotowiu. (Rosabeth Moss Kanter)

Nowe rynki rzadko kiedy powstają spontanicznie, za pomocą tajemniczego procesu autogeneracji. Genialne pomysły zawsze będą częścią procesu kreatywnego myślenia, ale ważniejsze jest istnienie logicznego procesu za pomocą którego przedsiębiorstwa mogą rozwijać kreatywność pracowników, identyfikować i badać nowe kierunki konkurowania, i konsolidować kontrolę nad pojawiającymi się rynkowymi okazjami.
(Gary Hamel)

A przecież w innowacji zarządzania im bardziej niekonwencjonalne jest rozwiązanie, tym więcej czasu zajmuje konkurentom znalezienie remedium. (Gary Hamel)

Na bezwład strategiczny ma wpływ wiele czynników. Trzy z nich jednak stanowią szczególne zagrożenie. Pierwszą jest tendencja grup kierowniczych do zaprzeczania bądź ignorowania potrzeby radykalnej zmiany strategii. Drugą – brak obiecujących alternatyw dla status quo, co w efekcie prowadzi do paraliżu strategicznego. Trzecią wreszcie – przywiązanie do tradycyjnych metod alokacji ludzi i pieniędzy, co utrudnia wdrażanie nowych inicjatyw. Każda z tych barier uniemożliwia przeprowadzenie głębokiej przemiany – z tego też powodu każda zasługuje na szczególna uwagę z punktu widzenia innowacji zarządzania.
(Gary Hamel)

Prawdziwym hamulcem innowacji jest trwałość tradycyjnego myślenia.
(Gary Hamel) 

Innowacja potrzebuje czasu – czasu na marzenia, czasu na przemyślenia, czasu na naukę, czasu na pomysły i czasu na eksperymenty. I to musi być czas, którego nic nie przerywa – czas, kiedy możesz położyć nogi na biurku i zapatrzyć się w przestrzeń.
(Gary Hamel)

I rzeczywiście, zdaje się, że we współczesnych firmach jest coś, co osłabia naturalną elastyczność I kreatywność istot ludzkich, coś, co w biały dzień dosłownie wysysa z pracowników te cechy. Jacyś podejrzani? Tak, kryteria i metody zarządzania, które cenią dyscyplinę, punktualność, ekonomię, racjonalność i porządek, ale już nie artyzm, nonkonformizm, oryginalność, śmiałość i styl. Mówiąc najprościej, większość firm jest tylko częściowo ludzka, bo jest w nich miejsce tylko na część cech i zdolności, które czynią nas ludźmi. Miliardy przedstawicieli naszego gatunku każdego dnia stawiają się do pracy, ale zdecydowanie zbyt wielu z nich lunatykuje. Rezultat: przedsiębiorstwo, które systematycznie nie wykorzystuje swego potencjału.
(Gary Hamel)

Nie ma nic bardziej szkodliwego dla kreatywności niż bezsensowna presja czasu.
(Gary Hamel)

Gdzieś w jakimś garażu jakiś przedsiębiorca odlewa pocisk, na którym widnieje nazwa twojej firmy. Kiedy pocisk opuści bęben rewolweru, raczej nie zdążysz zrobić uniku. Masz zatem tylko jedną możliwość – strzelić pierwszy.
(Gary Hamel)

Cokolwiek padnie, jest przez chwile martwe zanim zacznie cuchnąć. To samo dotyczy strategii. Ileż organizacji obnosi się z tą martwą rzeczą, nieświadomych jej nieprzydatności, zanim stanie się za późno?
(Gary Hamel)

Dzięki podziałowi projektu na małe części, nowe inicjatywy wdrażane są szybciej, bo mniej ludzi trzeba do nich przekonać i mniej wzajemnych zależności uwzględnić.
(Gary Hamel)

Władza nie powinna być funkcją siły, lecz zdolności wzmacniania poczucia siły u tych, którymi włada. Najważniejszym zadaniem przywódcy jest tworzenie innych przywódców.
– Postrzeganie decyzji jako alternatywy pomiędzy wygraną a przegraną osłabia wszystkich zaangażowanych. Palące problemy najlepiej rozwiązywać nie poprzez narzucenie jednego punktu widzenia kosztem wszystkich pozostałych, lecz poprzez dążenie do odnalezienia rozwiązania wyższego rzędu, w którym różne perspektywy staną się częścią jednej całości.
– Duża organizacja to zbiór lokalnych społeczności. Rozwój jednostki i instytucji jest największy, jeśli społeczności te dysponują maksymalnym możliwym prawem samostanowienia. 
(Gary Hamel)

Najczęstszą i najgroźniejszą przyczyną strategicznego niedopasowania jest brak harmonii pomiędzy władzą a zdolnościami.
(Gary Hamel)

Zdolność adaptacji firmy oznacza zdolność podejmowania nowych przedsięwzięć.
(Gary Hamel)

Różnorodność to kluczowa strategia biznesowa, która umożliwia P&G utrzymywanie „kontaktu”. Zróżnicowane organizacje za każdym razem prześcigną, prześcigną i prześcigną jednorodną organizację.
(Alan G. Lafley)

Brzmię jak zdarta płyta, gdy ciągle powtarzam: „Musimy skoncentrować się na kliencie” (…)
(Alan G. Lafley)

Niezależnie od tego, w jakim segmencie konkurujesz, innowacje muszą być skoncentrowane na konsumentach.
(Alan G. Lafley)

Nie sądzę, że odpowiedzi znajdują się w liczbach. Musimy wyjść na zewnątrz i się rozejrzeć.
(Alan G. Lafley)

Jeśli chcesz zrozumieć jak polują lwy nie idziesz do zoo. Idziesz do dżungli. (Alan G. Lafley)

Działaj zgodnie z ta strategią, ale wiedz, że najpewniej coś pójdzie źle, więc bądź otwarty, aby to zmienić.
(Alan G. Lafley)

Strategia Waterloo: rozpoczynanie wojen na wielu frontach z wieloma przeciwnikami w tym samym czasie. Żadna firma nie jest w stanie robić wszystkiego dobrze. Jeśli próbujesz to robić, wszystko co zrobisz będzie słabe.  (Alan G. Lafley)

Jeśli człowiek nie ma swojej osobistej wizji, wszystko co może zrobić, to podpisać się pod wizją kogoś innego. Wynikiem jest przystosowanie się, nigdy zaangażowanie.
(Peter Senge)

Jeżeli zada się właściwe pytania, uzyskanie odpowiedzi zasadniczo nie powinno być trudne.
(Clayton Christensen) 

Podejmowanie decyzji

Najważniejszy w każdym działaniu jest początek.
(Platon) 

Nasuwa się wiec kolejny ważny cel innowacji zarządzania: odpolitycznienie procesu podejmowania decyzji. W praktyce oznacza to, że nowe pomysły muszą mieć szansę uczciwego konkurowania w staraniach o wsparcie, a nie stawać się obiektem veta jednego dyrektora czy kierownika.
(Gary Hamel)

Nierozsądne jest kierować się zawsze tylko rozsądkiem.
(Karol Bunsch)

Nadmiar wiedzy jest równie szkodliwy jak jej brak.
(Emil Zola)

Każdy z nas ma swoją perspektywę, swój sposób patrzenia na rzeczywistość. Perspektywa każdego wynika z unikalnego punktu widzenia rzeczywistości. Jeśli ja potrafię spojrzeć z twojego punktu widzenia, a ty z mojego, każdy z nas może zobaczyć coś, czego do tej pory nie potrafił dostrzec.
(Peter Senge)

Sposobem na podejmowanie lepszych decyzji jest podejmowanie ich częściej! (Anthony Robbins) 

Dobre decyzje są wynikiem doświadczenia, a doświadczenie zdobywa się poprzez podejmowanie błędnych decyzji…
(Mark Twain)

Inspiracja

Nic co warte posiadania, nie da się zdobyć bez ryzyka.
(George Bernard Shaw) 

Wszystko co ma trwać, rośnie wolno.
(Louis Bonald)

Jeśli możesz coś zrobić lub marzysz, że mógłbyś to zrobić, zabierz się za to. Odwaga ma w sobie moc geniuszu.
(Johann Wolfgang Goethe) 

Zrób coś, a zdobędziesz siłę.
(Ralph Waldo Emerso) 

Czyniąc rzeczy wielkie, zaczynaj od rzeczy drobnych.
(Laozi) 

Wielkie czyny składają się z małych uczynków.
(Laozi) 

Sukces, to robienie tego, co chcesz robić, kiedy chcesz, gdzie chcesz, z kim chcesz, tak długo, jak tylko chcesz.
(Anthony Robbins)

Ciągłe podejmowanie wysiłku, a nie siła czy inteligencja, jest kluczem do wyzwolenia naszego potencjału.
(Winston Churchill) 

Gdybyśmy robili wszystkie rzeczy, które jesteśmy w stanie zrobić, wprawilibyśmy się w ogromne zdumienie.
(Thomas Edison) 

Tych kilku, którzy działają jest obiektem zazdrości tych wielu, którzy tylko się przyglądają.
(Jim Rohn) 

Podjęcie działania robi różnicę. Naprawdę.
(William James) 

Działanie może nie dać szczęścia, ale nie ma szczęścia bez podjęcia działania. (William James)

Jeśli chcesz osiągnąć wyższy poziom, działaj, jakbyś już na nim był.
(William James) 

Osoba, która nic nie ryzykuje, nic nie robi, nie ma nic, jest niczym i staje się niczym. Może unikać cierpienia i smutku, ale po prostu nie może się uczyć, czuć, zmieniać, wzrastać, kochać i żyć.
(Leo F. Buscaglia)

Statek w porcie jest bezpieczny, ale nie po to buduje się statki.
(Grace Hopper)

Możliwości biznesowe są jak autobusy, zawsze nadchodzą kolejne.
(Richard Branson)

Porażka inspiruje zwycięzców. To jest ich największy sekret.
(Robert Kiyosaki)

Nadzieja na sukces to żadna strategia. Trzeba być gotowym na to, by wykorzystać szansę, odważnie inicjować nowe przedsięwzięcia i walczyć o realizację marzeń.
(Anja Rubik) 

W trakcie – wszystko wygląda na porażkę.
(Rosabeth Moss Kanter)

Innowacja zarządzania podlega jednemu potężnemu prawu: na każdy naprawdę nowatorski pomysł, który na zawsze zmienia samo zarządzanie, przypadają dziesiątki mniej wartościowych i wywierających mniejszy wpływ na losy firmy. Jednak to nie powód, by zaniechać innowacji. Z innowacją jest jak z grami losowymi im częściej obstawiasz, tym większą masz szansę na wygraną.
(Gary Hamel)

Innowacja kieruje się prawem rozkładu statystycznego: z każdego 1000 przypadkowych pomysłów tylko 100 warte jest rozważenie, nie więcej jak 10 będzie opłacalną inwestycją, a zaledwie dwie lub trzy okażą się prawdziwym rozbiciem banku.
(Gary Hamel)

A innowacja cierpi właśnie najbardziej, gdyż szefowie żądają niezbitych gwarancji sukcesu, zanim odważą się zainwestować nawet niewielką część pracy i kapitału we wdrażane idee.
(Gary Hamel)   

Głową muru nie przebijesz, ale jeśli zwiodły inne metody należy spróbować i tej. (Józef Piłsudski)

Jeśli przechodzisz przez piekło, nie przestawaj iść!
(Winston Churchill)

Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą.
(Augustyn z Hippony)

Jeśli uważasz, że powinien zostać tutaj uwzględniony jakiś innych cytat poświęcony strategii, śmiało – dodaj go w komentarzu!

PODOBAJĄ CI SIĘ TREŚCI NA BLOGU?

Dołącz do subskrybentów newslettera, aby otrzymywać ciekawe treści, które pomogą Ci zatroszczyć się o bezpieczeństwo Twoje i Twojej organizacji.

KLIKNIJ W PONIŻSZY PRZYCISK!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście + siedem =

error: Content is protected !!